Onze zoektocht naar kennis wordt gevoed door vele toepassingen. Allemaal draaien ze om content en kennis. Het delen van content en kennis is essentieel zowel binnen een organisatie als binnen een ecosysteem, denk maar aan LinkedIn, Facebook en Twitter. Deze nieuwe vormen van content organiseren bieden kansen en uitdagingen.

Door een content architectuur te ontwikkelen kunt u uw klanten, medewerkers, collega's en mede-professionals ondersteunen. Traditionele content management systemen worden inmiddels vervangen door integrale  samenwerkingsplatformen waarmee verschillende kanalen en doelgroepen worden ondersteund.

Communicatie is immers geen een-richtingsverkeer. Naast de technische infrastructuur is de semantische context de nieuwe uitdaging. Want wat iemand in een bepaalde context heeft gezegd of geschreven, wordt soms uit verband ge-retweet, of anders vormgeven in andere kanalen. Content integratie, syndicatie en federatief zoeken worden steeds belangrijker. Tot slot staat veel content in verschillende formaten en legacy systemen. Kennismanagement en beslisbomen kunnen worden ingezet om van content kennis te maken.

Voorbeelden van projecten waar ik de informatiearchitect voor heb uitgewerkt: